Hvordan være en god feminist

Da jeg for et år siden skulle begynne å skrive masteroppgave så ble jeg veiledet inn på sporet av feminist teori. Jeg leste gammel, jeg leste ny, jeg leste ekstrem og jeg leste moderne og jeg kan fortelle deg at det gjør inntrykk på en ung kvinne i 20-årene. Jeg kjente på all urettferdigheten i verden samtidig og det ble ubehagelig å være meg. Ikke fordi jeg personlig kunne vitne til urettferdigheten, men fordi det føltes enda mer urettferdig å leve et godt liv. Og som en slags måte å takle det på begynte jeg å finne urettferdigheter jeg personlig opplevde. I etterkant vil jeg jo si at det å lete etter ting å være irritert over er i overkant idiotisk, men jeg har også innsett at jeg samtiidig satte ord på følelser jeg ikke tidligere kunne plassere.

Men jeg har det utrolig bra. Jeg lever i et av verdens mest likestilte land og det at jeg har vært kvinne har aldri satt en stopper for noe jeg ville oppnå i livet (frem til nå i alle fall). Det er selvfølgelig hvis du ser bort i fra fem år gamle Ingas ønske om å bli negerkonge.

Jeg har likevel hatt mange samtaler om temaet. Likestilling. Like rettigheter og like regler. Og en ting jeg har lagt merke til er forskjellen på samtalen om ordene feminist og feminisme nevnes og ikke. De er identiske samtaler i utgangspunktet. Jeg mener det samme i begge samtalene hvorav i den ene kan vi være fullstendig enig i mens den andre så er det alltid med forbehold. For feminismen har fortsatt et så forferdelig dårlig rykte på seg at selv enkelte kvinner rynker pannen når de blir konfrontert med det.

Jeg tror de gangene jeg snakker om feminisme med kritiske mennesker er de gangene jeg er nærmest å føle det muslimer går gjennom til stadighet i forbindelse med terrorister. I en ideologi så finnes det alltid ekstremister, og når man forbinder feminister med mannehatende kvinnelige mosochister som mener barbering og sminke er noe menn har pålagt kvinner, så er vel ikke det langt unna det å mene at alle muslimer er terrorister. Likevel mener flere at jeg er helt på jordet med uttalelsen.

En annen ting som har vært utrolig vanskelig å vite hvordan man skal takle er de konstante påstandene om hykleri og dobbeltmoral. Det har vært utrolig vanskelig for meg å definere meg som feminist og i alle fall hvilken feminist jeg er. For kan jeg være feminist og samtidig like sanger som rett og slett er nedtalene og trakasserende mot kvinner? Kan jeg være feminist og fortsatt bruke kjønnet mitt til å komme inn gratis på utesteder og bli servert luksusvodka hele kvelden uten å ha gjort annet enn og brukt to-tre timer på å forandre utseende til noe utestedet godtar som bra nok? Kan jeg være feminist når jeg i det hele tatt lar meg brukes på den måten? Kan jeg virkelig kalle meg feminist når jeg legger ut bilder av meg selv i sosiale medier som kan vise hud eller hvor jeg prøver å være sexy?

Jeg føler fortsatt ikke at jeg vet helt hvor jeg står selv, men jeg lærer litt mer hver dag. Jeg lærer ut ifra situasjoner jeg havner opp i, jeg lærer ut ifra samtaler jeg har med folk om temaet hvor jeg tilstadighet blir prøvd og testet og jeg lærer av å tillære meg ny kunnskap. Og selv om jeg ikke vet helt selv hvor jeg passer inn så er det én ting jeg vet: Det finnes ikke en oppskrift på hvordan en feminist skal eller bør være.

En god feminist er i bunn og grunn bare et godt menneske.

Legg igjen en kommentar

